Inleiding
Deze voortgangsrapportage is de eerste rapportage in een nieuwe vorm.
De voortgangsrapportages die tot nu toe door Duo+ gepresenteerd zijn waren in de regel wel informerend en daarnaast gesplitst ook financieel van aard maar niet echt toegesneden op de informatiebehoefte van de DUO-gemeenten en de gemeenteraden daarvan. Vandaar dat nu, na overleg met de bestuursadviseurs van de DUO-gemeenten, voor een andere opzet gekozen is die in onze ogen meer recht doet aan de informatiebehoefte van alle geledingen. Er is een tweedeling aangebracht. Het eerste gedeelte gaat over de algemene ontwikkelingen binnen Duo+ en de samenwerking en het tweede deel gaat over de voortgang van de begroting, de financiën en de bedrijfsvoering. Deze twee delen tezamen voorzien het DMT van Duo+, het directieberaad (DBR) en het bestuur van Duo+ (DB) van de nodige (stuur) informatie terwijl voor de DUO-gemeenten en dan met name de gemeenteraden het eerste deel relevant is. Het tweede deel kan dan als bijlage bijgevoegd worden voor meer ondersteunende informatie. Ook anders in de opzet is dat per programma over de voortgang gerapporteerd wordt van de in de begroting 2021 voorgenomen taken. Deze voortgangsrapportage is voornamelijk een informerende rapportage vanuit Duo+ over de eerste vier maanden van 2021 en zal wel een aantal (financiële)ontwikkelingen schetsen maar de eventuele financiële effecten worden meegenomen bij de tweede voortgangsrapportage 2021. In deze eerste rapportage wordt per programma ook nog ingegaan op de effecten die de Coronacrisis in 2021 heeft op het bedrijf Duo+.
Deze voortgangsrapportage is vooral informerend van aard. Wel worden in het tweede deel diverse financiële effecten vermeld maar die worden nu nog niet vertaald in een begrotingswijziging. Dit betekent dat deze voortgangsrapportage wel voorgelegd wordt aan de DUO-gemeenten maar niet om zienswijzen. Bij de tweede voortgangsrapportage van dit jaar wordt wel een begrotingswijziging gemaakt waarin de in deze rapportage vermelde financiële effecten verwerkt worden.
Duo+ is op dit moment bezig om de basis op orde te brengen in de verschillende teams met als resultaat de uitvoering te verbeteren. Enkele voorbeelden zijn: transitie PenO, doorontwikkeling van het Sociaal Domein en Vergunningen, Toezicht en Handhaving. De volgende stap is het bevorderen van de integraliteit met het Programma Integrale Dienstverlening (PID). Dit wordt in gezamenlijkheid met de DUO-gemeenten opgepakt. Het resultaat moet leiden tot een betere dienstverlening voor inwoners.